חרבות ברזל - אתם/ן לא לבד

עמותת מפרקים צעירים משתתפים בצערם של אלה שאיבדו את היקר להם מכל, שולחים איחולי החלמה לפצועים ותפילה עבור החטופים והחיילים שישובו הביתה לשלום.

תרומתכם להמשך וחיזוק פעילות העמותה נדרשת, בקרוב נצא לדרך עם כרטיס חבר. מתי? איך זה יעבוד? סבלנות, ממש עוד מעט נצא עם פרסום נרחב. שווה לחכות.

קו חם, טלפוני לייעוץ ראשוני - 04-8222610 (הייעוץ אינו רפואי, ניתן בשפה העברית בלבד)

כלים לשיפור שיתוף פעולה

עם צוות רפואי

מאת: גיא תבורי, עובד סוציאלי, מנכ"ל הקרן רות ורובל

עולם הרפואה השתנה משמעותית בעשורים האחרונים מבחינת קשר ומערכת היחסים בין צוות רפואי למטופל. אם בעבר מטופל היה שוכב על מיטה כשהוא פאסיבי לחלוטין ותפקידו היחיד היה לא להפריע לצוות הרפואי היודע הכל. בשנים האחרונות הכיוון הוא הליכה משותפת יחד עם הצוות הרפואי לקראת מטרה משותפת- החלמה, הפוגה, תוחלת חיים גבוהה יותר.  לפני כמה שנים יצא ספר שנקרא "the patient will see you now" שדיבר על היפוך התפקידים בין המטופל לרופא, אנחנו לא נמצאים שם, אך זה בהחלט מעיד על שינוי במערכת היחסים הזו. במאמר הזה אני ידובר על המקום שלנו- של מטופלים ובני משפחה במערכת היחסים עם הצוות הרפואי במציאות המשתנה הזו.

פה אכתוב על גישות וכלים, הסיבה שאני מתחיל עם גישה, ורק אח"כ על כלים היא שאם היינו הולכים לחדר כושר, כאשר הגישה שלנו היא: "אין סיכוי שאצליח להרזות", "זה קשה מדי להתמיד",  לא משנה כמה הכלים יהיו משוכללים, לא נשתמש בהם, או שנשתמש בהם בצורה חלקית. לכן נתחיל עם  הגישות שאני ממליץ לכם לפעול מתוכן-

  • הבן אדם היחיד שאחראי על בריאותי הוא אני.
  • לכל החלטה/בחירה יש רווח ויש מחיר- גם העדר בחירה הנה בחירה שלה יש רווחים ומחירים.
  • אני הוא 100% בן אדם ב100% מקרה. סטטיסטיקה היא כלי עזר, אך בשורה התחתונה ההחלטות שאני אעשה יכולות להיות דומות לסטטיסטיקה, או שונות מהסטטיסטיקה
  • רופא= יועץ לניהול סיכונים- הרופא הוא השותף שלנו, אנחנו נרצה שידע כמה שיותר, שיהיו לו כמה שיתר מידע. על מנת שיוכל להמליץ לנו על סמך נסיונו.
  • הרופא הוא בן אדם, תפקידו הוא לתת שרות, יש לו הרבה ניסיון והרבה ידע. הוא עושה את הכי טוב שהוא יודע, זה לא אומר שכל דבר שהוא אומר הוא נכון, לפעמים הוא טועה, לא תמיד הוא יודע ולא תמיד יש לו יכולת לעזור.

ומכאן לכלים שאני ממליץ עליהם. המפגש עם הצוות הרפואי יכול להיות מעולה ומיטבי, אך לפעמים הוא יכול להיות מאתגר. מה אנחנו יכולים לעשות על מנת שהוא יהיה הטוב ביותר:

  • התכוננו לפגישה- לבד/עם אדם נוסף- שאלו את עצמכם מה הם הדברים שאתם רוצים לדעת? מה חשוב לכם? איזו תופעות התרחשו לאחרונה? האם יש דברים שאתם רוצים לשאול/לשמוע מהרופא? האם יש דברים שאתם לא רוצים לשמוע מהרופא (סטטיסטיקה למשל). קחו אתכם מכשיר הקלטה (טלפון..) ועדיף להגיע לפגישה עם אדם נוסף- אדם שיוכל לתמוך בכם באופן רגשי, או אדם שיהיה חד וממוקד בתוכן הפגישה. הכינו דף עם שאלות, קחו אתכם כלי כתיבה ודפים ריקים. תתעדפו את השאלות מהחשובה ביותר לחשובה פחות.
  • שאלו אם אפשר להקליט.
  • ערכו תיאום ציפיות בתחילת הפגישה, בררו כמה זמן יש לפגישה.
  • שתפו את הרופא בדברים שחשוב שהוא יידע. בדיוק כפי שעורך דין שמייצג אתכם צריך לדעת את כל הפרטים הטובים/לא טובים עליכם. כך גם חשוב שהרופא יידע- תמיד עדיף שתגידו יותר- יכול להיות שישנה תופעת לוואי שהיא שולית מבחינתכם אך קריטית לרופא ולהחלטת הטיפול.
  • אמרו לרופא אילו דברים אתם רוצים לדעת, ואילו דברים אתם לא רוצים לדעת.
  • שאלו שאלות שחשובות לכם.
  • במקרים בהם יש מערכת תמיכה- היעזרו בה- למדו לבקש ולקבל תמיכה. אפשר גם ליהנות מזה.
  • במידה וישנה החלטה לגבי טיפול מסוים- יכולים לשאול שאלות כמו- האם ישנם טיפולים נוספים? האם ישנן תופעות לוואי, שאלות לגבי סטטיסטיקה- הצלחה, תמותה וכו'.
  • בקשו סיכום של הפגישה והמלצה- יתכן ותרצו להתיעץ עם אנשי מקצוע נוספים- כל החומר הרפואי, והמלצות רפואיות הוא מידע ורכוש שלכם.

סיכום

בעולם הבריאות יש לנו שני צירים חשובים, הראשון הוא תוחלת חיים- כמה זמן אנחנו הולכים לחיות- עד 120?! על הציר הזה יש לנו השפעה, בין אם יותר ובין אם פחות- אם אעשן אני משפיע, אם אני עושה כושר, שומר על תזונה, לוקח טיפולים רפואיים, נוהג פרוע בכביש, ולפעמים עם כל הקושי- זה לא יהיה תלוי בי.. הציר השני הוא איכות החיים-  איך אני חי את חיי עד אותו רגע של 120. על הציר הזה לי ולכם יש שליטה מוחלטת- הצעה שלי אליכם הוא להיות ערים לשני הצירים האלה-

שאלו את עצמכם- מה אני יכול לעשות על מנת לשפר את תוחלת החיים שלי? השאלה השנייה היא מה אני יכול לעשות על מנת לשפר את איכות החיים שלי? האם אני חי את החיים שאני רוצה- בתוך המגבלות הקיימות.

כאשר אנחנו מתמודדים עם חולי כזה או אחר, להתמודדות בריאותית יש חלק גדול וחשוב על שני הצירים האלה- היו אחראיים ובחרו את הדרך הנכונה לכם.

בהצלחה

http://www.guytavori.co.il/

 

השאירו פנייה ונחזור בהקדם

לידיעתכם, בנוסף על טופס זה, פתחנו  קו טלפוני לייעוץ ראשוני (לא רפואי) (ניתן להשאיר הודעה ונחזור אליכם בהקדם)
מענה יינתן בימים א',ג' 10:00 – 13:00, בימים ב',ד',ה' 18:00 – 21:00
מס' הטלפון – 04-8222610
המתנדבים שלנו מחכים לכם.
דוא"ל העמותה info@mifrakim.org.il

תרומה לעמותת מפרקים צעירים

תרומתכם תאפשר לעמותה להמשיך ולסייע לחולים בשיפור איכות חייהם, בהעלאת המודעות למחלות מפרקים ובמתן תקווה להתמודדות עם המחלה.
אנו מודים לכל אחד אשר יכול לתמוך על מנת להמשיך ולעזור לחולי דלקות מפרקים ולבני משפחותיהם.
פעילות העמותה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור. תרומתכם תתקבל בברכה ובתודה מקרב לב.
העמותה מוכרת כמלכ"ר וכמוסד ציבורי ותרומותיה פטורות ממס לפי סעיף 46א' לפקודת המס

ניתן לתרום גם באמצעות העברה בנקאית

בנק מזרחי טפחות, סניף כרמל- 449, ח-ן 267434.

הרשמה לניוזלטר

הניוזלטר שלנו משאיר אותך בעניינים :) כל המידע המקצועי ומידע בנושא פעילויות הנוגעות לך במקום אחד!  
* שימו לב: יש להרשם עם המייל הפרטי מאחר וכתובות מייל במקומות עבודה או מוסדות ממשלתיים נחסמים מקבלת הדיוור

התחברות לעמותה

הידעת? השקנו מערכת לחברי עמותת מפרקים צעירים בלבד, המערכת שולחת עדכונים שונים ומידע בנושאים לפי בחירתך!

לשימוש במערכת יש להירשם לעמותה ❤️